At træde ind i Torneroses værelse ..

Min Guide til Nordvietnam: Halong Bay og Sa Pa

Så er det blevet tid til den sidste del af min guide i Vietnam. Denne gang er det Nordvietnam og dets smukke seværdigheder, jeg vil fortælle om via. personlige oplevelser i min dagbog.

Halong Bay:
Det siges, at Halong Bay blev skabt af en drage, da en drage landende øst for deltaet med et brag, og det er da egentlig en fin historie at få fortalt inden et besøg ved Halong Bay.

Halong Bay ligger øst for hovedstaden Hanoi og består af et væld af små og store klippeøer, huler og grotter. Halong Bay er et af verdenens syv naturvidundere, og er derfor et af Vietnams mest populære attraktioner og med god grund, for Halong Bay er intet mindre end fantastisk at besøge.

På den sidste del af vores rejse, befandt vi os i Nordvietnam. Først overnattede vi i Vietnams hovedstad, Hanoi. Dagen efter tog vi på en to dags tur til Halong Bay med én overnatning ude på et af de mange fine både, der figurer i Halong Bays bugt. Det tog ca. 4 timer at komme fra Hanoi til Halong Bay i bus. Det var egentlig ikke fordi, at der var vanvittigt langt, men pga. dårlige og ujævne veje tager alting længere tid i Vietnam.

Da vi ankom til Halong Bay, blev vi vist hen til en lille båd, der derefter sejlede os ud i en større båd, som også var den båd, vi skulle overnatte på. Den første dag ved Halong Bay gik med at kajakke ude på vandet rundt omkring de mange små klippeøer, hvilket virkelig var fedt, idet jeg på denne måde kunne komme helt tæt på øerne og se de mange små fine detaljer. Bagefter vores kajaktur, blev vi sejlet hen til en anden klippeø, hvor der var lavet en falsk strand. Denne klippeø havde et ret højt bjerg placeret i midten, og dette bjerg skulle vi trekke op af. Selvom det ikke var verdens højeste bjerg, så var det en hård proces, for det var omkring 35 grader, og der blev brugt mange kræfter på at komme helt op, især pga. de ujævne sten, der blev omtalt som en “trappe”. Men det var hele turen værd at komme op og stå øverst på bjerget. Vi havde en rigtig god udsigt, og kunne kigge ud over de mange øer og både der lå omkring os. Intet mindre end en fantastisk følelse.

Efter en nats søvn på vores båd skulle vi tidlig op den næste dag. Vi startede dag 2 med at sejle hen til det, de lokale kaldte “The surpricing cave”. Og dette var selvfølgelig ikke uden grund. For det var meget overraskende, da vi kom ind i grotten. Først kom vi ind i et lille rum med drypsten, der dalede ned fra oven. Men det vi ikke vidste var, at der bag en stenvæg lå et MEGET større rum. Et kæmpe rum. Det var ret så overraskede at se. Og det var vildt flot at gå rundt derinde. Det er sådan et tidspunkt, hvor man kommer til at tænke på, hvor vidunderlig naturen er. Tænk, hvor meget naturen kan gøre af magiske ting. Helt fantastisk. Samtidig var jeg faktisk også lidt bange for, om det hele ville styrte ned over mig, men det gjorde det selvfølgelig ikke.

Efter vi havde besøgt “The surpricing cave” tog vi tilbage på båden og fik morgenmad, som primært bestod af toast eller suppe (de spiser suppe morgen, middag og aften dernede. Jeg kunne dog ikke spise suppe om morgenen, så det blev en omgang toast med syltetøj). Bagefter morgenmaden sejlede vi videre hen til en perlefarm, der befandt sig midt i Halong Bay Bugten som en flydende lille landsby. Her så vi, som vi også gjorde på på Phu Quoc, hvordan Vietnamesere ud fra Østers producerede perler. Det var dog en anden del, vi så i denne omgang, og det var ret så interessant. Vi så, hvordan Vietnamesere implementerede plastik perler i østernes livmoder, så de derefter kunne tage dem til sig og gøre dem til rigtige perler i membranen.

Efter besøget på perlefarmen tog vi tilbage til båden, hvor vi skulle have et Cooking class. Her så vi først, hvordan vores guide lavede Vietnamesiske forårsruller, og så fik vi bagefter lov til at gøre det samme. Og de smagte ret så godt, hvis jeg selv skal sige det. Cooking class var den sidste del af vores tur til Halong Bay, og vi blev sejlet tilbage til havnen, hvorefter en bus ventede og kørte os tilbage til Hanoi, hvor vi skulle være fire timer, inden vi tog en natbus mod Sa Pa.

Denne tur kan jeg klart anbefale at tage på i Vietnam. Halong Bay er et af de mest smukke naturområder, jeg nogensinde har set, og der er en dejlig stilhed over at være der, og så kan du jo selv kombinere, hvad du vil af aktiviteter ude på de forskellige turer, som du kan vælge imellem.

indlægvietnam

Sa Pa:
Sa Pa er en bjergby, der befinder sig mellem blågrønne bjerge, stejle pas og dale. Bjergene er formet af vind, vejr og vand, og dette ses tydeligt. Nede i mellem disse bjerge ligger der en smuk dal, og her er der rismarker som er så fine og delt op i mønstre, der giver det helt særlige udtryk som Sa Pa er kendt for. I dette bjergområde bor der etniske minoriteter, og de ses på lang afstand grundet den traditionelle dragt, de går i. I Sa Pa gror der bambus overalt, og de anvendes til bl.a. våben, føde og musikinstrumenter.

vietnam6

Efter vores seks timer lange tur i natbussen nåede vi til Sa Pa, som kun lå en times kørsel fra Kina. Vi ankom kl:06 om morgenen, og da vi trådte ud af bussen, så vi en masse kvinder og børn i noget helt særligt tøj( traditionel tøj for minoritetsgrupper) stå og vente på alle turisterne. De ville gerne have os med på tur og homestay. Vi havde dog allerede bestilt en tur i bjergene igennem bureauet på Hotellet, så vi blev hentet af en bil, der kørte os til et hotel i byen. Vi havde bestilt en to- dags tur i bjergene med trekking og homestay, men jeg kan klart anbefale at tage med kvinderne i stedet for at bestille i forvejen, idet de lokale for flere penge ud af det frem for, at pengene går til bureauerne. Det var bare rarere og nemmere for os, at gøre det via. vores hotel.

Vi var ret uheldige med vejret den første dag. Det stod ned i lårfede stråler, og vi var godt klar over, at vores regnjakke ikke ville holde os tørre ret længe. Vi blev hentet kl:09 på vores hotel af kvinder og børn, som var lokale og en del af minoritetsgruppen i Sa Pa, der hed Black Hmong tribe. Vi havde en lille rygsæk med, hvor de allervigtigste ting var i, idet vi skulle bære på det begge dage, så tungt måtte det ikke være. Vi fulgte med kvinderne og børnene ud af bjerg byen Sa Pa og videre ud i bjergene. Det var et held, at vi fulgtes med dem, idet jeg brugte dem meget i forhold til at gå ned af bjergenes mudrede stier, der var helt glatte pga. vejret. Jeg var mange gange ved at snuble første dag, og sikkerhed var der altså ikke, så det krævede at blive beskidt på hænderne for at holde fast, når det var mest stejl. Udover regnen, så var det også meget overskygget den første dag, hvilket gjorde det svært at få et godt indtryk af landskabet på kameraet, men vi fik dog nogle gode spots at tage billeder fra, og hold da op hvor var det smukt at stå og gik ud over dalen med de mange rismarker imellem de store bjerge.

Vi skulle trekke 12 km. den første dag, og vi gik fra 09-16 ca. Det gik ikke særlig hurtigt, og det skulle det heller ikke med den udsigt og med det vejr, vi befandt os i. Jo længere, vi kom ned imellem bjergene til dalen, jo bedre vejr blev det også, og det blev faktisk muligt for os at få lidt sol ind, så vi kunne tage gode billeder af rismarkerne, der var overalt omkring os. Vi havde en pause omkring kl:13, hvor vi spiste ved en af de lokale i en landsby i dalen. Vi fik selvfølgelig suppe med ris og kylling. Jeg må ærlig indrømme, at jeg på dette tidspunkt var ved at være træt af suppe og ris, og glædede mig til at få lidt andet mad, når jeg kom hjem igen. Men det smagte selvfølgelig fint.

De lokale kvinder og børn (som var fra Black Hmong tribe) skulle have penge for at hjælpe os hele dagen. Dette var ikke noget, vi havde fået information om, men det skulle de selvfølgelig have. Det er det mindste, vi kunne gøre for deres hjælpe med at navigere os. Jeg tror, at vi gav 30 kr. hver og det skal jeg altså ikke klage over. Efter første dags trekking kom vi til en landsby, der hed Ta Van village i dalen, hvor vores homestay befandt sig. Vi havde hele dagen gået med en større gruppe med unge backpackere, som var fra Belgien, Spanien, Tyskland og England, og dem skulle vi bo med. Jeg var ret nervøs for, hvordan vores homestay ville se ud, men det skulle jeg ikke være, for da vi kom til det, var der både bad og toilet, som jeg slet ikke havde regnet med, og det var altså guld værd efter en lang dag med sved, mudder og en masse vand. Vi skulle desuden sove på risloftet. Der lå en masse madrasser med pude og dyner, og så var der myggenet over alle madrasser. Ret så hyggeligt, synes jeg. Hele aftenen gik med snak med de andre backpackere og aftensmad, som bestod af ris, kylling og grøntsager (selvfølgelig). Vi gik alle tidligt i seng, idet dagen havde været begivenhedsrig og lang.

Dagen efter, stod vi allerede op 05:20. Vi ville op og se solopgangen oppe fra bjergene af. Det skulle være intet mindre end vidunderligt at se deroppe. Vi fik dog ikke set solopgangen helt, idet vi alligvel kom lidt for sent op, samt så var det stadig lidt overskygget. Vi kunne dog ane det lyserøde/lilla lys på himmelen, og det var ganske magisk alligevel. Kl:08.30 var der morgenmad, og dette måltid var en ren fest. Vi fik pandekager og min mave var lykkelig, eller jeg var i hvertfald!

Kl:09 skulle vi trekke. Denne dag skulle vi trekke 8 km, og vi var denne dag, modsat dagen før, heldige med vejret. Solen stod på sit højeste, og det var meget varmt. Vi kunne virkelig nyde udsigten og tage flotte billeder af dalen og dets kararistiske rismarker. Vi trekkede på dag 2 bl.a. igennem en bambus skov, hvilket ikke var det nemmeste i verdenen. Der var ikke særlig meget sol inden i bambus skoven, og det var stadig meget glat og mudret fra dagen før. Selvom vi igen havde fået hjælp fra de lokale faldt jeg lige på bagen og blev ret så mudret, men det var helt okay. Det var det hele værd. Efter vi havde trekket et langt stykke ankom vi til et springvand, der hed Giang Ta Chai Waterfall, hvor vi kunne blive vasket efter vores tur. Her betalte vi igen vores lokale hjælpere, og jeg mener også, at det var 30 kr. Det er godt givet ud, og hvem kan ikke undvære 30 kr. Mine rejsekammerater og jeg stak vores sko i vandet og gjorde dem helt våde, så vi kunne få gjort dem og vores ben rene, selvom det virkede som en lidt umulig opgave på det tidspunkt. Efter vi havde trekket det sidste stykke, blev vi hentet i en bus, der kørte os tilbage til hotellet i Sa Pa. Vi havde nogle timer at bruge, inden vi skulle med natbus igen, som allerede gik kl:10 fra Sa Pa mod Hanoi, og denne tid blev brugt til at udforske Sa Pa. En smuk bjergby med mange faciliteter for turister og venlige beboer.