Meget tæt på ferie og Vietnam nu

Min Guide til Sydvietnam: Mekong Deltaet og Phu Quoc

Hvis i har fulgt med på bloggen og Instagram, så er i efterhånden klar over, at jeg har været på en tre ugers rejse til Vietnam. Og hold da fast – sikke en rejse! Jeg er blevet så mange oplevelser rigere, og jeg har fundet ud af, at jeg sagtens kan tage på en backpacking rejse som så mange andre. Selvfølgelig har der været nogle grænser, der skulle overskrides, men det gjorde jeg, og jeg er stolt! Det er en helt anden måde at rejse på, end hvad jeg førhen har gjort, og jeg føler, at jeg har lært meget på disse tre uger og måske blevet lidt mere tålmodigt med nogle ting. Derudover er det en fantastisk måde at opleve et land på, idet du som backpacker kommer til steder, du ellers ikke ville opleve, hvad enten det er godt eller skidt.

Min rejse til Vietnam har været helt fantastisk, og jeg har derfor bestemt mig for at lave en oplevelsesguide til jer, der kunne tænke sig at rejse dertil i den nærmere fremtid. Guiden kan i gøre brug af som i vil, og selvfølgelig tilføje ekstra finurligheder alt efter egne ønsker.

På vores rejse, var vores mål at nå fra Syd- til Nordvietnam på tre uger, og det mål nåede vi heldigvis. Min guide vil bestå af tre blogindlæg, som vil blive delt op i Syd-, Central- og Nordvietnam, og i dette indlæg vil min guide til Sydvietnam fremføres. Enjoy!

MIN GUIDE TIL SYDVIETNAM
Mekong Deltaet ved Ben Tre:
I Sydvietnam så vi rismarker og plantager med frodige frugter alle vejne, hvor plantagerne med tropiske frygter lå nær floderne. Mekong Deltaet er med sine hele 4000 kilometers længde, Vietnams mest frugtbare område, samt et spisemekka. Mekong Deltaet kan opleves både til lands og selvfølgelig til vands, og jeg vil virkelig anbefale alle at se dette område i Vietnam, idet naturen og bådturen var så fin.
Vi oplevede Mekong deltaet både via land og vand. Vi befandt os ved den østlige del af Mekong Deltaet nær to byer ved navn “Ben Tre” og “Can Tho”.
Den første dag ved Mekong Deltaet var ved byen “Ben Tre”. Området kaldes Kokosnødøen, hvilket hurtigt gav mening for os, idet vi på vores bådtur rundt på Mekong floden så kokosnødder og kokospalmer overalt. På vores bådtur kom vi også forbi en “kokoskaramel fabrik”, hvor de lokale ude i en bambus hytte gjorde kokosnødder til karameller, og de smagte i øvrigt godt! Ved Mekong deltaet omkring “Ben Tre” var der derudover mange gamle fine både, som jeg fik knipset en del billeder af, og vi fik lov at bære den karakterismatiske Vietnamesiske traditionelle “hat” (kaldet; Non la) på en af de mindre både, som vi prøvede efter den store bådtur: IMG_3067Gamle og fine både ud på Mekong Floden.
IMG_3081IMG_3084IMG_3039Nogle af de tropiske frugter, vi spiste på touren. Jeg var især vild med deres minibananer, som af samme grund ikke ses på billedet!

Processed with VSCO with f2 presetHer fik vi lov til at prøve de meget karakterismatiske vietnamesiske traditionelle “hatte” (kaldet; Non la), og jeg er fan!

Mekong Deltaet ved Can Tho og et “Floating Market”:
Can Tho er Mekong Deltaets største by, og her er der meget trafik – både til vands og til lands. I Can Tho er det de “Flyende markeder”, der er den store attraktion for turister, og det er med rette. Idet disse “Floating Markets” absolut var et besøg værd. Vi var meget imponerede over den store mængde af handel, der fandt sted ude på floden, og jeg tog nærmest et billede af alle både ved ren begejstring. For at se et “Floating Market” skulle vi tidligt op, idet denne handel foregår omkring kl:07 om morgenen. Det var en meget autentisk oplevelse at følge med i de forskellige handler, der foregik bådene imellem, og der var så meget forskelligt, der blev handlet med. Alt fra tropiske frugter, til fisk, kød og andet godt. Og jeg var mildt sagt fascineret af det hele og sugede hele stemningen til mig, og der var bare en særlig sindsro over forløbet.

Efter at have observeret et “Floating Market”, sejlede vi videre og kom til et stop med en masse cykler, og nu stod den på en lang cykeltur inde imellem banantræerne, der lå omkring Mekong Deltaet. Det var en sjov oplevelse, men også en fysisk hård oplevelse, idet vi ikke havde moutainbikes, men almindelige cykler, hvilket gjorde vejen ret så bombet pga. de ujævne og til tider ikke-til-stede stier. Udover den anderledes og sjove oplevelse omkring Mekong deltaget på cykel, blev jeg også beriget med 15 flere myggestik, men hey sådan er det! Og det var jo skide sjovt at drøne rundt derude, og myggestikkene værd – gør jer selv en tjeneste og lej en cykeltur der.
IMG_2958Virkelig fascinerede og utrolig hvor mange varer, der kan være på en båd.

IMG_3052Klar til vores lange cykeltur og humøret er højt!

Processed with VSCO with f2 presetHer spiste vi i løbet af turen, og det var da meget fint og autentisk ikke?

Paradisøen Phu Quoc:
Phu Quoc er kendt for deres fine sandstrande, samt deres turkisblå vand. Det er en meget idyllisk ø, som heldigvis ikke er vildt turistet endnu. Der er dog ingen tvivl om, at det også snart vil blive en turistfælde pga. øens paradis-ry. Hvilket også kan ses ved nogle af strandene i syd, hvor der bygges store hoteller til fremtidig turisme.

Vi tog til Phu Quoc efter vores dage i Mekong Deltaet, og Phu Quoc er en ø, der ligger  mellem Vietnam- og Cambodias kyst. Øen er en perle for dig, der savner ren afslapning og luksus. Og vi nød vores dage der. Vi havde booket et værelse på et resort og boede ret luksus for backpackere, men vi havde aftalt, at vi gerne måtte bo lidt mere lækkert nu, hvor vi befandt os på sådan en særlig ø. Vores resort hed “La Mer”, og lå ca. 500 meter til den nærmeste strand, der hed Long Beach, og det var utrolig luksuriøst at bo der.
Vi tog på en snorkel-, fiske- og bådtur den første dag, og vejret var heldigvis med os, så vi kunne nyde solen oppe på toppen af båden, imens vi sejlede rundt om øen. Der var mulighed for at fiske, hvilket vi ikke gjorde pga. manglende interesse. Det så dog ud til at være en sjov bedrift, hvis nogle skulle være interesseret i at afprøve amatørfiskning. Vi var ude og snorkle to gange. Jeg elsker at snorkle. Jeg synes virkelig det er skønt at svømme rundt i overfladen og se på alverdens farverige fisk og koralrev. Jeg blev dog alligevel skuffet på denne snorkeltur, idet vandet var en del grumset, hvilket gjorde det svært at se fiskene og koralrevet. Vi kunne dog ane fiskene og koralrevet, men det var ikke den samme oplevelse for mig, som det plejede, når jeg snorkler. Vores guide fortalte os, at der var pga. regnsæsonen. Så, hvis i skal snorkle, så lad være med at snorkle i Sydvietnam, og vent til i kommer til Central Vietnam, idet vandet er mere klart der i denne sæson.

Den sidste dag på Phu Quoc befandt vi os på scooterer rundt på Øen. Vi var bl.a. forbi Suöl Tranh vandfaldet og bade. Det var et meget langt og højt vandfald og så fint at bade i, hvilket også mange lokale gjorde. Bestemt et besøg værd, hvis du slår vejen forbi. Med hensyn til mad og drikkelse, havde vi et bestemt stamsted på øen ved stranden nær vores resort. Baren hed “Ryans beach bar” og var så indbydende med lanterner i alle farver, der lyste fint om aftenen samt iørefaldende musik med havet som udsigt. Hvad mere kan man ønske sig?
P8060255La Mer resort – ord behøves vidst ikke. P8060258IMG_3223Long Beach, der lå 500 meter fra vores resort. IMG_3256P8060306IMG_3280Stranden ved den sydlige del af Phu Quoc – også herfra vi skulle på bådtur. IMG_3274Udsigten fra vores båd til Phu Quoc.

IMG_3319To styks vandhunde i færd med at grine og snorkle.

Processed with VSCO with f2 presetI gang med vores scootertur rundt på Phu Quoc.

IMG_3389Det idylliske Suöl Tranh vandfald, som vi selvfølgelig også sprang i.

P8080400Her befinder vi os på vores stamsted ” Ryans beach bar” i færd med at bestille drinks og mad.